ΒΙΟΑΝΑΔΡΑΣΗ

ΒΙΟΑΝΑΔΡΑΣΗ - BIOFEEDBACK
O Gregory Bateson, γνωστός ανθρωπολόγος, κοινωνιολόγος και ειδικός στην κυβερνητική, όρισε την ανακάλυψη της Βιοανάδρασης ως :«το πιο μεγάλο δάγκωμα στο μήλο της γνώσης μετά τον Πλάτωνα». Δημιουργήθηκε για την καταγραφή και μέτρηση των αντιδράσεων του Αυτόνομου Νευρικού Συστήματος με σκοπό την τροποποίηση τους, εφαρμόζοντας ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης που πραγματοποιείται με τη βοήθεια ενός ηλεκτρονικού εξοπλισμού.
Η Βιοανάδραση βασίζεται στο γεγονός ότι όλοι μας έχουμε εκ γενετής την ικανότητα και την δυνατότητα να επηρεάσουμε τις αυτόματες και ακούσιες βιολογικές λειτουργίες του σώματός μας, μέσα από την άσκηση της θέλησης και του μυαλού.

Η Βιοανάδραση είναι μια διαδικασία εκμάθησης όπου οι άνθρωποι μαθαίνουν να βελτιώνουν την υγεία τους και τις επιδόσεις τους παρατηρώντας- μέσω ηλεκτρονικών μηχανημάτων - τα βιοηλεκτρικά σήματα που προέρχονται από το σώμα τους και τροποποιώντας τα, για να οδηγηθούν στην αυτορύθμιση των βιολογικών λειτουργιών του σώματος.

- καρδιακή/αναπνευστική συχνότητα
- μυική δραστηριότητα
- περιφερική θερμοκρασία
- δραστηριότητα των ιδρωτοποιών αδένων (δερμική αντίσταση)

Εφαρμογές
- Προβλήματα που συνδέονται με άγχος, στρες
- Μυϊκή ένταση
- Το σύνδρομο σπασμού των μασητήρων και κροταφογναθικής άρθρωσης
- Κόπωση
- Διαταραχές διάθεσης
- Φοβίες, κρίσεις πανικού.
}

Δεν μπορούμε πάντα να συνειδητοποιήσουμε τα υψηλά επίπεδα του στρες που μας επηρεάζει κατά την διάρκεια της ημέρας, καθώς είμαστε απορροφημένοι από τους φρενήρεις ρυθμούς της απαιτητικής καθημερινότητας.
Συχνά δε, αγνοούμε τα προειδοποιητικά σημάδια που μας στέλνει το σώμα μας. Κατ’ αυτό τον τρόπο υπάρχει ο κίνδυνος υπερφόρτωσης έντασης που μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα ύπνου, πονοκεφάλους, μυικούς πόνους, καταστάσεις άγχους και στις λεγόμενες «ψυχο-σωματικές διαταραχές».

Αποτελέσματα
- Μείωση της ανησυχίας
- Ελάττωση της συγκέντρωσης κορτιζόλης αίμα

- Μείωση άγχους, νευρικότητας
- Μείωση παραγωγής ελεύθερων ριζών
- Αύξηση του επιπέδου ενέργειας
- Αύξηση της ικανότητας συγκέντρωσης
- Ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού συστήματος

Επιτρέπει:
- Να αυξήσουμε την αίσθηση της αυτό-αποτελεσματικότητας στη διαχείριση των συναισθημάτων
- Να αποκτήσουμε μια πραγματική ικανότητα χαλάρωσης

Το τελικό αποτέλεσμα είναι μια μεγαλύτερη συνειδητοποίηση της σχέσης σκέψεις – συναισθήματα – βιολογικές αντιδράσεις που διευκολύνει την διατήρηση μιας ψυχο-πνευματικής και σωματικής ισορροπίας αναπτύσσοντας νέες ρυθμιστικές συνήθειες.

Διαδικασία
Ο εκπαιδευόμενος συμμετέχει ενεργά στη διαδικασία.

Σε μια τυπική συνεδρία βιοανάδρασης, ο εκπαιδευόμενος κάθεται αναπαυτικά σε μια πολυθρόνα, ενώ είναι συνδεδεμένος με αισθητήρες, οι οποίοι τοποθετούνται σε διάφορα σημεία του σώματος ανάλογα με το είδος του συμπτώματος(δάκτυλα, μέτωπο, αυχένας, ώμος κ.λπ.). Οι αισθητήρες είναι συνδεδεμένοι με ένα κεντρικό μηχάνημα που καταγράφει τα βιοσήματα αυτών των σημείων και άμεσα προβάλλονται οπτικοακουστικά στην οθόνη του εκπαιδευόμενου. Κατ’ αυτόν τον τρόπο ο εκπαιδευόμενος αντιλαμβάνεται και κατανοεί το τι συμβαίνει στο σώμα του και εκπαιδεύεται να χρησιμοποιήσει τις νοητικές του ικανότητες για να ρυθμίσει συγκεκριμένες λειτουργίες του σώματος που έχουν να κάνουν με το στρες και προσπαθώντας να τις επαναφέρει στο φυσιολογικό ή επιθυμητό επίπεδο.

Η τεχνική της ΒΙΟΑΝΑΔΡΑΣΗΣ - BIOFEEDBACK είναι μη επεμβατική, ανώδυνη, χωρίς τη χρήση φαρμάκου και χωρίς παρενέργειες.
Οι αισθητήρες του συστήματος συνδέονται με τον υπολογιστή μέσω οπτικής ίνας, χωρίς την παρεμβολή ηλεκτρικού ρεύματος.
Η διάρκεια της εκπαίδευσης είναι συνάρτηση της σοβαρότητας και της χρονικής διάρκειας του συμπτώματος, του κινήτρου και της προόδου του εκπαιδευόμενου.
Είναι μια μέθοδος επιστημονικά δοκιμασμένη από τις έρευνες και την κλινική πρακτική, εξαιρετικά αποτελεσματική στον έλεγχο του στρες, στην ελάττωση του επιπέδου του άγχους, στην επίτευξη ουσιαστικής χαλάρωσης.



ΝΟΥΣ ΚΑΙ ΣΩΜΑ
Το σώμα μας συνδέεται απόλυτα με το νου μας και η αμοιβαία αλληλεπίδραση είναι εμφανής σε διάφορες καταστάσεις: Όταν σωματικά δεν αισθανόμαστε καλά επηρεάζεται η διάθεσή μας. Όταν νοιώθουμε «φουσκωμένοι» από το πολύ φαγητό δεν έχουμε όρεξη να κάνουμε πράγματα. Μετά από μια ευχάριστη φυσική δραστηριότητα (π.χ. γυμναστική), αισθανόμαστε πιο «ενεργητικοί» και γεμάτοι καλή διάθεση.

Υπεύθυνος για αυτές τις αμοιβαίες αλληλεπιδράσεις( ψυχοσωματικές) είναι το Αυτόνομο Νευρικό Σύστημα, που ελέγχει τις αυτόματες και ασυνείδητες λειτουργίες του οργανισμού( αναπνοή, καρδιακοί παλμοί, λειτουργίες πέψης, εφίδρωση, τάση μυών, κ.λπ.)
Οι βιολογικές αυτές λειτουργίες του σώματος επηρεάζονται από στρεσογόνους παράγοντες και από το υπερβολικό άγχος. Το στρες αποτελεί αιτιολογικό και εκλεκτικό παράγοντα ενός μεγάλου φάσματος ψυχικών και σωματικών ενοχλημάτων.
Συχνά προβλήματα που μπορεί να οφείλονται στο στρες είναι:
- αναπνευστικά (δύσπνοια)
- διαταραχές ύπνου
- γαστρεντερικά(ευερέθιστο έντερο)
- μυϊκοί πόνοι
- πονοκέφαλοι
- αγχώδεις διαταραχές
- κρίσεις πανικού
- διαταραχές διάθεσης
- περιορισμένη συγκέντρωση, μνήμη


Τα συμπτώματα του στρες οφείλονται σε οξεία ή χρόνια υπερβολική δραστηριότητα του Συμπαθητικού Νευρικού Συστήματος. Το χρόνιο στρες προκαλεί μια υπέρμετρη ενεργοποίηση του συστήματος υποθάλαμος – υπόφυση – επινεφρίδια, με αποτέλεσμα την υπέρμετρη κυκλοφορία ουσιών στο σώμα, όπως η αδρεναλίνη που ενοχοποιείται για τα περισσότερα συμπτώματα του στρες και της κορτιζόλης που συμβάλει στην διατήρηση ή και στην δημιουργία φλεγμονών στο σώμα.
Η εκπαίδευση στην ΒΙΟΑΝΑΔΡΑΣΗ – BIOFEEDBACK, βοηθάει αποτελεσματικά στη μείωση της υπερβολικής διέγερσης του Αυτόνομου Νευρικού Συστήματος.